Hlavný oltár evanjelického kostola v Henckovciach |
Hlavný oltár evanjelického kostola v Henckovciach |
Pred |
Po |
Príbeh
Neveľká dedina v údolí rieky Slaná, Henckovce, sa prvý krát písomne spomína v r. 1470 ako valašská osada. No dejiny obce sú podstatne staršie. Pôvodná stredoveká, zrejme banícka osada na tunajšom návrší, sa nazývala Hermanovce. Možno len predpokladať, že vznikla niekedy v 13. storočí v blízkosti cesty spájajúcej Rožňavu a Dobšinú. Z tej doby totiž pochádza miestny katolícky kostolík, pravdepodobne pôvodne zasvätený svätému Štefanovi Kráľovi. Ide o takzvaný „kolonizačný“ kostol, ktorého vznik súvisí s osídľovaním Gemeru nemeckými osadníkmi. Koncom 15. storočia došlo k zániku pôvodných Hermanoviec, respektíve k ich splynutiu s Henckovcami. Na Gemeri sa pomerne skoro začal prejavovať vplyvy protestantizmu. Preto je pravdepodobné, že aj v Henckovciach v 16. storočí pôvodne katolícky miestny kostol začali využívať protestanti. To však skončilo s nástupom násilnej rekatolizácie. Vlastný chrám si postavili evanjelici až oveľa neskôr, v r. 1798. Ide o neskorobarokovú murovanú sieňovú stavbu s pravouhlým ukončením presbytéria a pristavanou sakristiou. Priečeliu dominuje dvojito vykrojený štít nad korunnou rímsou. Napriek neskorším klasicistickým úpravám si kostol zachoval barokový výraz. Ako artikulárna stavba nesmel mať kostol ani vežu, ani zvony.
Dnešnú štvorbokú zvonicu, zakončenú ihlancovou helmicou, postavili pred kostolom až neskôr. V interiéri sa nachádza hodnotné vybavenie v štýle ľudového baroka. Sú to zväčša práce miestnych majstrov. Osobitne zaujme kazateľnica, organ (ten pochádza z kostola v Spišskej Novej Vsi), ale najmä rustikálny barokovo-rokokový hlavný oltár. Pôvodne bola na oltári umiestnená reliéfna polychromovaná drevorezba Víťazoslávneho Krista. V r. 1898, na sté výročie vysvätenia kostola, nahradili reliéf obrazom Nanebovstúpenia Krista. Obraz namaľoval a farnosti daroval Karol Schablík, bývalý profesor kreslenia na gymnáziu. Pôvodný oltárny reliéf umiestnili na zadnú stranu oltára. Po stranách oltárneho obrazu sú stĺpiky a plastiky svätého Petra a Pavla. Bočné „uši“ oltára dekorujú štylizované akantové listy, volúty a rókaje. Architektúre oltára dominuje mohutný nadstavec nad rímsou s reliéfnym výjavom Svätej trojice a anjelov. Pred oltárom je umiestnená štylizovaná ohrádka, ktorú rovnako vyhotovil Karol Schablík.
Obnova
Oltár bol dlhodobo vystavený vplyvu nevhodných podmienok v interiéri kostola, najmä vysokej vlhkosti a výkyvom teploty. Najväčšie poškodenia pamiatky však spôsobil drevokazný hmyz. Postupne došlo k rozsiahlej degradácii drevnej hmoty a povrchových farebných aj podkladových vrstiev polychrómie. Niektoré detaily rezbárskej výzdoby sa doslova rozpadávali. Negatívne dôsledky mali aj neodborné zásahy z minulosti. Dôsledným a precíznym reštaurátorským zásahom sa podarilo eliminovať všetky deštrukcie a poškodenia pamiatky a prinavrátiť jej tak pôvodný podmanivý slohový a rustikálny výraz. Zreštaurovaný je aj pôvodný oltárny reliéf Víťazoslávneho Krista, ktorý bude umiestnený na dôstojnom mieste vedľa hlavného oltára.
Lokalita: Henckovce
Vlastník: Združený cirkevný zbor Evanjelickej cirkvi augsburského vyznania na Slovensku, Nižná Slaná - Kobeliarovo
Obnova: reštaurovanie/komplexná obnova, 2018 – 2023
Št. pamiatkový dozor a metodika obnovy: KPÚ Košice, Mgr. B. Kubová
Reštaurátorský výskum a návrh na reštaurovanie: Mgr. art. L. Gregorová, Akad. mal. Z. Chovanová
Umelecko-historická časť: Mgr. Z. Tahy, Mgr. E. Spaleková
Vykonávateľ reštaurovania: Akad. mal. Z. Chovanová, Oblastný reštaurátorský ateliér Levoča